tisdag 27 februari 2018

Tröjan till min man är klar!

Tröjan blev klar lagom till vinterns första köldknäpp!

Mönstret är hämtat från den danska designern Marianne Isagers bok Stricken à la carte 2. Jag köpte boken på tyska, den var betydligt billigare än på danska. Och jag tyckte inte språket var något större problem. Det gäller bara att komma underfund med de olika sticktermerna. 
Det grå garnet är Drops Karisma och det lila är Gotlandsgarn. Jag har hela stiden stickat varannan maska grått, varannan maska lila, men genom att låta respektive färg vara dominant i olika områden framhävs färgerna olika. Helt otroligt att det kan bli så stor skillnad.
Normalt när man stickar med två färger är det ju viktigt att hela tiden hålla färgerna på samma sätt på fingrarna, så att mönsterfärgen blir dominant hela tiden. Här utnyttjar man detta fenomen för att få en speciell effekt. Så här visar författaren hur man håller trådarna. Och så gäller det att komma ihåg och byta på rätt ställe.
J
Halsringningen gjordes jag på ett för mig nytt sätt. Jag stickade rundstickning hela vägen och markerade sedan halsringning, sydde med symaskin för att säkra maskorna och klippte bort biten ovanför markeringen. Sedan plockade jag upp maskor och stickade resår, som jag vek ner på insidan så att klippningen doldes. 
Jag har aldrig stickat raglanärm förut, och eftersom jag inte använde originalgarnet fick jag improviserna intagningarna, men efter ett  par försök blev det bra. Revärerna blev en fin effekt.
Visst ser han nöjd ut?

Inga kommentarer: