fredag 17 juni 2016

Nu har jag stickat en Loppa

Jag gick med i en facebook-grupp LOPPKAL och nu är min Loppa klar! Det är en norsk lusekofta som kan göras i olika färgkombinationer. Koftan stickas runt uppifrån och ner, inte en enda söm behövs! Lite insvängd midja ger fin passform. Mönstret finns på Ravelry, om du blir sugen på att sticka en likadan.

Jag hade lite strul i början, tyckte det var svårt att se om storleken blev bra. Det kan vara klokt att skaffa en extra rundsticka för att lättare kunna prova efter hand som stickningen växer. Jag hade bara en på 80 cm och en på 40 cm för ärmarna. När jag kommit en bit ner på ärmarna bytte jag till den längre för att sticka "magic loop" och slippa spretiga strumpstickor.
 
Igår var jag i Kungsängen för att köpa knappar hos Kim. Där hittade jag också ett passande band att dölja klippkanten med.
Om en vecka är det midsommar, och det ska väl egentligen inte behövas en ullkofta då, men man vet ju aldrig ...

3 kommentarer:

Unknown sa...

Ja , se der kan det komme kalde sommerdager...så fint handarbeide!

IngridJ sa...

Javisst blev den norska lusekoftan fin!

Ingemarj2 sa...

Visst blev den det!
IJ