tisdag 16 februari 2016

Rågad passion!

Dags för surdegsbakning igen! Det var svårt att få surdegen riktigt fluffig och fin, när kylan höll sitt grepp. Kökstemperaturen räckte inte riktigt till.

Visst blir det vackra bröd
när man använder jäskorg!
Två av bröden med recept från boken










Brödbakning med rågad passion över gränserna! Så lyder underrubriken på Ingela Marklinders bok Surdeg, som jag varmt rekommenderar.

Ingela Marklinder är docent i kostvetenskap och har en gedigen kunskap i surdegsbakning. Hon har också låtit sig inspireras av goda brödkulturer i flera länder. Boken innehåller recept baserade på både enstegsprocess (surdegsgörning kväll dag 1 och bakning dag 2) och flerstegsprocess (friskning - grundsur dag 1, fullsur - bakning dag 2).Jag har med gott resultat testat de flesta recepten.

Det danska rågbrödet på enbart råg, solroskärnor och pumpafrön är fantastiskt gott i tunna, tunna skivor.
Rågbrödet bakat i lergryta  blev också väldigt gott. I receptet ingår mandlar och russin; jag har också provat att ersätta russin med hackat pomeransskal, som gav en väldigt god smak.

En surdeg innehåller både mjölksyrabakterier och jästsvampar, och beroende på vilken sorts bröd man vill baka, prioriterar man det ena eller det andra. Ju mera råg, desto mera syra tål degen. Jag trodde inte att det gick att baka bröd på 100% råg, men det går bra. Råg kräver surdeg, redan 20% råg i en deg kräver surdeg, som ger både baktekniska och smakmässiga fördelar. 100% rågmjöl förutsätter att 35 % av mjölet syras till en surdeg.

Kapitlet Surdegsdialoger var kul att läsa, som gjort för ett rollspel i kurser för blivande bagare.
Stora härliga bilder inspirerar till bakning!

2 kommentarer:

Polargrevinnan sa...

Hej! Jag var inne på Bodil Jönsson blogg och fick se att en
Ingrid hade kommenterat. Nyfiken, som man skall vara, undrade jag om det var "min" Ingrid från Gotland. Så var ju det inte. så jag kom hit.
Trevligt att läsa om surdegen, men jag tror inte att jag kommer att
baka. Jag äter så lite bröd och mest knäckebröd.
Vilken fin kofta du har stickat. Man tänker inte på att ryggen faktiskt visas minst lika mycket som framsidan.
Ha det bra.
Viola

IngridJ sa...

Tack, Viola!
Roligt att få en kommentar av en som bara råkade hitta hit. Tack vare det upptäckte jag din blogg också.