måndag 4 maj 2015

"Pictoreska bårder" - så får koftan heta!

Tänk så bra den blev, min unika kofta! Egen design, mönster från detaljer i Yttergrans medeltida kyrkmålningar av Albertus Pictor!

I förra inlägget beskrev jag både idéer och våndor. Mycket räknande och mätande blev det för att få storlek och mönsterbårder att stämma. Det fick bli en rak ärm, det var tillräckligt komplicerat ändå med hur ökningarna skulle fogas in i mönstret.


Jag har stickat på rundsticka. Innan jag satte saxen i arbetet och klippte, virkade jag på båda sidor istället för att sy på maskin, så här!  Det ger finare kanter och kändes roligare.

Till sist fick jag hjälp att välja knappar i min favoritaffär Kims Handarbeten i Kungsängen.

 Koftan blev över förväntan faktiskt!  Och det är inte bara jag som tycker den är fin!

1 kommentar:

Unknown sa...

Kjempefin Ingrid! gleder meg til å få se den.