onsdag 18 februari 2015

Syfestivalen - en höjdpunkt även för en sticknörd




I fredags var jag på Syfestivalen i Älvsjö. Mycket folk, mycket garn att nypa i och flera workshops att droppa in i, kort sagt en härlig dag!

 
Bara träning,
men det kunde varit starten på ett par strumpor
På en workshop lärde jag mig sticka två sockar samtidigt med magic loop. Jag var så upptagen då, så jag glömde att ta bilder. Men nu har jag tränat en gång hemma och använt den nya 100-cm-stickan jag köpte: bra att den är så lång och att kabeln är så böjlig. Jag gjorde likadant nu att jag valde två olika färger, för att lättare hålla ordning på trådarna i starten.

En annan sak jag lärde mig var att man med fördel kan virka kanten på en uppklippt stickning, det håller bra och ser snyggt ut. Ett alternativ till att sy på maskin.
Eva-Lotta Staffas ger monteringstips

Min man var större delen av tiden på Antikmässan som gick parallellt men han tog några färgglada bilder i Syfestivalens hall som jag tog med här.


Flera intressanta recycling-rojekt presenteras och man fick rösta på det man tyckte var finast. Här en delikat kappa gjord av välanvänt jeanstyg och till detta en kul väska!
 


Ni undrar kanske om jag hade något med mig hem? Jovisst garn till en mönstrad sjal och till en kofta, där planen är att designa själv med inspiration av Albertus Pictor-målningarna i Yttergrans kyrka. Och ett par hekto garn till tovade vantar, för de gamla har jag slitit ut.

Den här sjalen ska jag sticka!
 

Inga kommentarer: