fredag 9 januari 2015

Kyrkomålningar inspirerar till mer stickat

Det blev garn över när min kofta, Sånga brokadblomma, var klar. Och jag har ju kyrkmålningar av Albertus Pictor på nära håll att inspireras av.
Så jag valde en blomma med en sirlig girlang omkring i Yttergrans kyrka. För att få över bilden till ett stickmönster använde jag ett gratisprogram, knitPro.
 

Det var inte helt lätt att sticka efter, eftersom jag fick så många olika nyanser och det var svårt att se hur mycket bottenfärgen skulle gå igenom. När jag kom längst upp på mössan valde jag att testa magic-loop-tekniken för att slippa spretande strumpstickor. Lite krångligt i början men det gick att få till. Här är en bra beskrivning, tycker jag.


Grundmönstret på mössan tog jag från gratismönstret inspirerat av målningar i Norrsunda kyrka på Kajsa Sticks, alltså samma person (Anna-Karin Lundberg) som designat min kofta.

Mössan med egen design
inspirerad av målningar i Yttergrans kyrka
Fortfarande lite garn kvar och mer träning på magic loop har fått mig att börja sticka vantar också. Då tar jag Norrsunda-mönstret som utgångspunkt och får väl skifta mellan ljust och mörkt blått på rödbrun bakgrund.
Om garnet räcker till en vante (helst två) kommer säkert en bild senare.

Inga kommentarer: