torsdag 4 juli 2013

Vävning - förberedelser

Det ska bli väva av. Nya trasmattor närmare bestämt. Jag har då och då under sommaren satt mig i bersån med gamla uttjänta lakan och avlagda kläder och rivit och klippt. Ett par lakan har jag färgat för att få önskade färger. Kökets nya matta ska matcha gardiner och stolsitsar genom att svart, grått, vinrött och svart dominerar. Här är en bild på en del av dessa "mattelasar" (skånska för mattrasor). 

Jag gjorde ett blandat nystan av de tyger som jag bara hade lite av. Jag fogade ihop genom att göra så här:
Idén kommer från en sida som heter Handbok för vardagsekologi, där det finns mycket nyttigt och intressant om allt möjligt. En sida ägnas just åt vävning
Jag har också läst Den svenska trasmattan av Kerstin Ankert och Ingrid Frankow. Boken stod under rubriken Konst & Kultur på biblioteket. Där får man veta mycket om trasmattans historia från tidigt 1800-tal och framåt. 

En av de väverskor (för det är ju framför allt kvinnor) som dyker upp i boken är Gullvi Heed. Några av hennes vackert mönstrade mattor finns med och på en bild ligger några vedträn med virade trasor, ett sätt att prova färgställningar. Jag testade att göra likadant:

Det är spännande att försöka kombinera färgerna i olika mönster och tekniker. Den vänstra kombinationen ska bli till köksmatta. Rosengång kan nog bli fint till den. Den högra ska jag om möjligt väva så att färgerna går från svart/brunt till gult/vitt och sedan tillbaka igen.

Undrar du vilken erfarenhet jag har? Jag vävde faktiskt tyg, som jag sydde ett par plagg av under tonåren, det är det enda. Jag såg när mor satte upp vävar, men var inte så värst intresserad. Hon var duktig på vävning, och vävde mycket och i olika tekniker, månntro det sitter i generna? Jag kommer att få god hjälp både med att sätta upp väven och undervisning i vävteknik, så det kommer säkert att gå bra!
Vernissage på bloggen så småningom, jag lovar.

Inga kommentarer: