måndag 25 februari 2013

"En mjuk örfil av blomsterformer, spiraler, symmetrier och antisymmetrier"

Så beskrivs första intrycket av ett besök på Hilma af Klint-utställningen på Moderna Museet i ett radioprogram. Jag tycker snarare man får en stor mjuk omfamning i denna unika uppvisning av en kvinnas konstnärskap i tidigt 1900-tal. Utställningen har titeln Abstrakt pionär.


Lyssna gärna också på programmet med Jenny Teleman och Karsten Thurfjell, som ger en bra introduktion.
Lyssna: Apropå 20130220 14:35

Visst blir man överväldigad av både mängd och format: 230 verk, de största över 3 meter höga. Hilma af Klint har lämnat efter sig ett mycket genomtänkt arbete, inte enstaka tavlor utan hela serier. En orsak till att vi kan få se verken är att hon i sitt testamente påbjöd att de abstrakta verken inte fick visas förrän tidigast 20 år efter hennes död.
Serien De tio största, 1907
Barnaåldern, nr 1-2
Ynglingaåldern, nr 3-4
Mannaåldern, nr 5-8
Ålderdomen, nr 9-10
Hon började med att måla landskap, porträtt och växter. Naturalistisk stil,inget förskönande utan just som  det såg ut.
Vårlandskap -
motiv från Lommabukten
, 1892
Men redan 1906 började hon med det abstrakta måleriet. Intresset för andliga strömningar och nyfikenhet inför nya naturvetenskapliga upptäckter avspeglar sig i hennes målningar. Spiritistiska seanser i gruppen De fem, kontakt med Rudolf Steiner och hans antroposofi och studier av olika religioner påverkade henne såväl som upptäckten av röntgenstrålning, elektromagnetiska vågor för radiokommunikation och tidens nya kunskaper om evolution och materiens uppbyggnad. Det finns mer i livet än det vi kan se och ta på. 

Det finns också kristna symboler i hennes senare verk. En serie heter Duvan, den fågel som är symbol för den helige ande och kärlek. Tittar man noga på bilden nedan ser man den heliga familjen inne i duvan. 
Duvan, nr 5, 1915
Detalj av  Duvan, nr 5, 1915
En serie som heter Svanen med 25 målningar börjar med en vit och en svart svan, spegelbilder av varann, som biter varann i näbben. Sedan följer alltmer abstrakta och geometriska "svanar". 
Svanen, nr 9, 1915
I ett rum med svarta väggar hänger Altarbilder, en triptyk som imponerar i färger och geometriska former.  Denna serie känns som kronan på verket.  
Altarbild , nr 1, 1915
Söker man på Wikipedia eller i NE så finns det (än så länge) ganska tunn information om Hilma af Klint jämfört med manliga konstnärer under samma tid. Moderna Museet menar att vi behöver uppdatera konsthistorien. Hjälp till!

Inga kommentarer: