torsdag 31 januari 2013

Är stickning konst?

Så här ser det ut när man börjar på en strumpstickning, eller hur?

Men bilden visar faktiskt ett konstverk på Tate Modern i London. Det är Marisa Merz (från Italien, född 1931) som gjort det. Hon har inte försett verket med någon titel; dålig fantasi tycker jag, eller vill konstnären inte styra betraktaren?
Marisa Merz har fyra konstverk på Tate, varav tre är "stickade" i nylon.
  
Tate Modern
Utsikt inifrån Tate Modern
Jag passar på att visa en bild på mitt eget skapande just nu: skuggstickning. Jag såg en bok på biblioteket, Sticka skuggmönster av Vivian Høxbro Författaren är danska och här är en länk till originalboken med exempel på mönster i boken. Hon kallar det japansk minimalistisk mönsterteknik.

Tänk att det blir så spännande mönster bara genom att variera avigt och rätt i två färger. När man byter varv och har två trådar lönar det sig att vara konsekvent. Jag gjorde som det rekommenderas i boken. Den nya färgen läggs framför den gamla. Första maskan på varje var lyfts rätt och sista maskan stickas avig på alla varv. Se så vacker kanten kan bli!

Undrar du vad stickningen ska bli? Vet inte, en halsduk kanske, om garnet räcker så långt.

Inga kommentarer: