söndag 24 juni 2012

Minns du sextiotalet (och kanske femtiotalet också)?



Minns du när det var nytt och modernt med telefon, diskmaskin och TV (och TV-kanna!) Då tycker jag du ska läsa Anne B Ragdes bok Jag ska göra dig så lycklig (norsk författare, född 1957). 


Du kommer att känna igen mycket i hennes detaljrika skildring av livet i åtta lägenheter i en trappuppgång. Speciellt om du växt upp i bostadsrättslägenhet i stan, vilket inte jag har. Man får följa familjerna i både glädje och sorg, genom varandras ögon och inte minst genom "titthålsförsäljarens" ögon. Framtidstron var stor. Man anar att samhället håller på att förändras på gott och ont. Det är en underhållande, humoristisk bok, ibland är det skönt att läsa böcker som inte kräver så mycket av en.


Jag skulle gärna läsa en fortsättning, hur såg livet ut där 20 år senare? eller idag?  
Vill du sen läsa mer av Ragde så kan jag rekommendera Berlinerpopplarna som är första delen av en trilogi  (som filmats för TV för några år sedan).

Inga kommentarer: